مدیریت ایمنی فرآیند، خطرات ناشی از نشر مواد خطرناک بدلیل نقص و خطر در فرآیند ، دستورکار یا تجهیزات را شناسایی ، ارزیابی و در نهایت حذف یا کنترل می کند . استانداردهای مدیریت ایمنی فرآیند ، مواد شیمیایی خطرناک را مورد بررسی قرار می دهند و در واقع به افراد کمک می کند که از به وجود آمدن حوادث ناشی از نشر مواد خطرناک جلوگیری کنند وهمچنین کارگر برای کنترل خطرات بایستی از اطلاعات و تجربه کافی در مورد مخاطرات ناشی از نشر مواد خطرناک بهره مند باشد . روند کار مدیریت ایمنی فرایند براساس اجرای دقیق اجزای ان می باشد.
ادامه مطلب
FTL):Fatality Lost-۱ )و یا حادثه ای ناشی از کار که منجر به مرگ شود
2- LTI): Lost Time Incident) ، حادثه اتلاف وقت و یا هر حادثه ناشی از کار که باعث شود شخص حادثه دیده به مدت یک شیفت کاری تمام و یا بیش از یک روز درمحل کار خود حاضر نباشد معادل یک LTI می باشد
3- MTO ): Medical Treatment Only) و یا هرگونه جراحت ناشی از کار که فرد حادثه دیده به پزشک مراجعه می نماید و یا به عبارت دیگر حادثه دیده پس از معاینه توسط پزشک به محل کار خود باز گشته و فعالیت عادی روزانه خود را ادامه می دهد
۴ -RWTC ) : Restricted Work/Transfer Case) حادثه ای که بر اثر آن فرد حادثه دیده نمی تواند کار روزانه خود را انجام بدهد ولی کار های سبک به وی محول می شود بعنوان مثال کارگر سکو به دلیل ضرب دیدگی انگشت مدتی کار اپراتوری رادیو را انجام می دهد
۵- RCRD) : Total Recordable Incidentsیا کلیه حوادث قابل گزارش می باشد
Anomaly:
عوامل بالقوه آسيب رسان : به شرايط يا اعمال نا ايمني گفته ميشود كه پتانسيل ايجاد يك حادثه را در بر داشته باشد .
Incident:
رويداد: به گروه وسيعي از وقايعي اطلاق ميشود كه در مسير انجام وظيفه / كار اختلال ايجاد ميكنند . حادثه بخشي از اين گروه رويدادها ميباشد و بخش ديگر از اين رويدادها حوادثي است كه بخير ميگذرند.
Accident:
حادثه : عبارتست از هر رويداد غير برنامهريزي شده ( ناخواسته ) اي كه منجر به آسيب كاركنان يا صدمه به تجهيزات / تأسيسات و يا محيط زيست گردد .
Near miss:
رويدادي كه منجر به آسيب به افراد يا صدمه به تجهيزات نشده اما ، پتانسيل آنرا دارد، به عبارت ديگرمواردي كه به خير ميگذرند.
Man-hours worked:
مجموع نفرساعت كاركرد كاركنان رسمي و پيمانكار.
FAC: First Aid Case
به آسيبهايي جزئي اطلاق ميگردد كه در آن شخص آسيب ديده به طور سرپايي مداوا شده و قادر به ادامه كارهاي محوله ميباشد.
MTC: Medical Treatment Case
به آسيبهايي اطلاق ميگردد كه در آن شخص نياز به مداواي پزشك داشته واين موارد جدي تر از موارد FAC ميباشند.
RWDC: Restricted Work Day Case
به آسيبهايي اطلاق ميگرددكه درآن شخص قادر به انجام كارهاي محوله نبوده و بايد موقتا محيط كار ي ويا دورة كاري وي تغيير نمايد.
LTI: Lost Time Injury
به آسيبهايي اطلاق ميگرددكه در آن شخص آسيب ديده قادر به انجام كارهاي محوله به مدت بيش از يك روز كاري نمي باشد.( تعداد روزهاي كاري ازدست رفته در اثر حوادث)
FAT: Fatality
حوادثي كه در آن شخص در اثر حادثه جان خود راازدست ميدهد.
TRIR: Total Recordable Incident Rate
بيانگر نرخ حوادث قابل ثبت ميباشد كه منجر به آسيبهاي جاني ميشود
LTIF: Lost Time Injury Frequency
بيانگر فراواني حوادث جاني ميباشد
SLTA: Severity of Lost Time Accident
بيانگر شدت حوادث جاني بر حسب روزهاي از دست رفته ميباشد.
SRWDC: Severity of Restricted Work Day Case
بيانگر شدت آسيبهايي ميباشدكه درآن شخص قادر به انجام كارهاي محوله نبوده و بايد موقتا محيط كاري ويا دورة كاري وي تغيير نمايد.
تکنیک های زیادی در شناسایی خطرات در صنایع وجود دارد که در آن تکنیک ها می توان خطرات را شناسایی و ریسک ها را ارزیابی کرد لذا در فایل پیوست به تعدادی از این تکنیک ها و شیوه های ارزیابی ان اشاره گردیده است
موارد ایمنی و بازرسی فنی از جرثقیل های سقفی و دروازه ای (گانتری کرین)
در متن زیر مطالب مربوط به ایمنی و استاندارد استفاده از جرثقیل های سقفی در سطح صنایع و پروژه ها جهت بهره برداری هر
چه مفیدتر تر از جرثقیل ها پرداخته ایم.استفاده از مطالب و موارد کنترلی جرثقیل ها باعث کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری (نت)
برای سازمان ها می گردد.
مسئولین ماشین الات و واحد های تعمیر و نگهداری از جرثقیل ها با مطالعه موارد زیر می تواندد شناخت بهتری از اجزای جرثقیل های سقفی
و استفاده بهینه از انها داشته باشند.
بهره برداری و استفاده صحیح از جرثقیل ضمن ایجاد شرایط ایمن و تامین ایمنی پرسنل و خطوط تولید باعث کاهش هزینه های توقف تولید و خرابی احتمالی جرثقیل می شود.
•راننده جرثقیل باید در حین کار توجه کامل به عملیات داشته باشد و از مواردی که تمرکز وی را منحرف می کند دوری نماید. • راننده جرثقیل مسئولیت مستقیم ایمنی عملیات را بر عهده دارد. • در صورت بروز شرایط نا ایمن و موارد خطرناک، راننده باید کار را متوقف نمایند. • راننده باید هنگام حرکت جرثقیل از آژیر هشدار دهنده، بوق ، بلندگو و … برای هشدار به پرسنل محوطه عملیات استفاده کند. • جا به جایی بار از روی سر نفرات ممنوع است. • اگر کلید وضعیت اضطراری را هنگام عملیات باربرداری فعال کرده اید ، تا حصول شرایط ایمن آن را غیرفعال نکنید. • هنگام پایان کار تمام کلید و سوئیچ ها را در وضعیت خاموش قرار دهید. در صورت نیاز به تعمیرات و تنظیمات به ناظر مربوطه گزارش دهید. • مقدار تناژ مجاز دستگاه (SWL) به صورت درشت و خوانا بر روی پل دستگاه نوشته شود. • تمام راهروها و مسیرهای رفت و آمد جرثقیل باید فاقد هرگونه مانعی برای تردد باشد. • فاصله مجاز بین دو جرثقیل که روی یک ریل رفت و آمد می کنند، برای جلوگیری از برخورد درنظر گرفته شود. • تمام جرثقیل هایی که در بیرون از ساختمان نصب شده اند، تمهیداتی برای جلوگیری از اثر مخرب باد برای آنها درنظر گرفته شود. (این تمهیدات شامل استفاده از گیره های مخصوص بستن جرثقیل به ریل، مهارهای ضربدری و ترمزهای ویژه اند) • در اتاق راننده یک کپسول آتش نشانی شارژ شده وجود داشته باشد
ادامه مطلب
از دیرباز انسان در راستای رشد و تعالی خود و تامین نیازهای روحانی و جسمانی اش به كار و تلاش به عنوان یك جزء جداناشدنی از زندگی توجه داشته است كه البته بایستی این دو مقوله یعنی انسان و كار متناسب با هم طراحی و برنامه ریزی شده باشند تا نتایج منفی این تلاقی از جمله حوادث و بیماری های شغلی و در نهایت هزینه های انسانی، اجتماعی و اقتصادی كاهش یابد؛ چرا كه همواره در محیط كار خطراتی وجود دارد كه می تواند انسان را تحت الشعاع قرار دهد و انسان نیز همواره بصورت تدافعی با این مسئله برخورد نموده است و مدتهاست كه به این نتیجه رسیده كه می توان با تفكر و مدد از نیروی خارق العاده بشری در بحث یادگیری در راستای بكارگیری روش های ایمن در كار، آثار منفی كار را بر انسان كاهش داد و این تجربیات را دائما بسط و گسترش داده و از طریق آموزش به دیگران نیز منتقل نموده است.
امروزه توجه به آموزش ایمنی یكی از رموز موفقیت مدیران سازمانهاست كه آثار مثبت بسیاری در افزایش عملكرد و كارآیی و در نهایت ارتقاء بهره وری نیروی انسانی و كل سیستم در پی خواهد داشت. آموزش ایمنی به عنوان فراگردی است كه طی آن مجموعه ای از دانش های مرتبط و منظم همراه با عادات و مهارتهای حاصل از آن به كاركنان انتقال یافته و به همین سبب عدم توجه به آن، عدم آگاهی از خطرات محیط كار را به طور قطعی فراهم می كند. علاوه بر موارد فوق در بحث قوانین و آیین نامه های مرتبط با صیانت از نیروی كار نیز به مبحث آموزش ایمنی توجه بسیار شده و حتی بر اساس ماده 91 قانون كار و مفاد آیین نامه آموزش ایمنی كارفرمایان، كارگران و كارآموزان به این مهم بصورت مستقیم اشاره شده كه كارفرمایان و كارگران به شركت در دوره های آموزشی ایمنی عمومی و تخصصی ملزم شده اند. البته در این قوانین بحث كیفیت و چگونگی آموزشهای ارائه شده نیز مطرح می باشد، چراكه بعضا در حوزه آموزش ایمنی نیز به مانند خیلی از حوزه های دیگر افراد نامرتبط و فاقد تخصص ورود پیدا كرده و اهداف قانون گذار را تخت الشعاع قرار می دهند. بر اساس قانون صرفا بازرسان كار و اشخاص حقیقی یا حقوقی كه از سوی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و مركز تحقیقات آن وزارتخانه دارای مجوز می باشند، به عنوان ذیصلاح در امر آموزش در واحدهای مشمول قانون كار شناخته می شوند و البته در این حوزه مشاورین آموزشی مركز تحقیقات وزارتخانه مذكور نیز تحت نظارت آن مركز مجاز به تدریس آموزشهای كوتاه مدت در حوزه ایمنی عمومی می باشند.
به هر حال توسعه آموزشهای ایمنی موثر می تواند كمك شایانی در كاهش حوادث حین كار داشته باشد. نتایج تحقیقات انجام شده نیز نشان می دهد كه ارتباط معنی داری بین آموزش كاركنان و كاهش حوادث كاری وجود دارد و امید است كه مدیران سازمانهای تولیدی و صنعتی با اهتمام در امر آموزش های ایمنی، در راستای حفظ و صیانت از نیروی كار گام بردارند.
بهبود فرهنگ ایمنی فرایندی بلند مدت و دشوار است اما غیر ممکن نیست و ارزشش را دارد. پیشگیری یک تدبیر زیرکانه و ساده ترین کار است.
در زیر تعدادی پیشنهادات تقدیم حضورتان می گردد.
پیشنهاد جهت بهبود فرهنگ ایمنی7
- برقراری حمایت مدیریت اجرایی
برقراری حمایت مدیران اجرایی ماموریتی حیاتی در برنامه ایمنی شماست. اثر بخشی برنامه شما به نحو چشمگیری با حمایت از مدیران رده بالا ارتقا می یابد. به محض اینکه حمایت مدیران رده بالا به کلیه سطوح سازمان منتقل شود شما توجه و منابع لازم برای گسترش برنامهتان خواهید داشت.
- برای جهت دهی به این بهبود داده جمع آوری کنید
لازم است قبل از استقرار برنامه و متعاقبا بهبود آن، یک ارزیابی صادقانه از جایی که برنامه تان در آن جاریست به عمل آورید. تحقیقات ادراکی همچون ارزیابی های کمی مثل شاخصهای بروز، موارد قابل ثبت OSHA، شاخصهای شدت و نفر ساعت آموزش ایمنی به پرسنل، محلی مناسب برای شروع می باشد.
برای آزمایش سریع 25 علامت مناسب بودن فرهنگ ایمنی شرکتتان را بررسی کنید. چنانچه این عبارات در خصوص سازمان شما صحیح نیستند خیلی کار برای انجام دادن دارید!
- یک تیم برقرار کرده و تعیین اهداف کنید
فرهنگ ایمنی شما نیاز به جهت دارد. یک تیم می تواند در ایجاد جهت، تعیین اهداف و حفظ تعهدی پیوسته نسبت به ارتقاء ایمنی با اولویت بالا در سازمان اقدام کند.
هدفتان را صفر (هیچ صدمه شغلی ) تعیین کنید. این کار می تواند نقطه عطف شرکتتان باشد، همانطور که نقطه عطفی برای شرکت اشنایدر الکتریک –برنده مدال ایمنی صلیب سبزدر سال 2011- بود.
بعد از دریافت جایزه، کریس کرتیس (مدیر اجرایی اشنایدر الکتریک) چنین گفت: "همیشه مستندات ایمنی خوبی داشتیم اما برای ما سال 2003 نقطه عطف بود. در آن سال مدیر ارشد جدید ما – مدیر اسبق من- هدف صفر(هیچ) صدمات شغلی را تعیین نمود"
استاندارد فرهنگ ایمنی شما باید بسیار بالا تعیین گردد. هدفتان را بر روی صفر متمرکز کنید.
- ایمنی را به عنوان ارزش اصلی تعیین نموده و یک محیط حمایتی ایجاد کنید.
ایمنی باید ارزش اصلی شرکت شما باشد. این به مفهوم برگه خط مشی و صرفا ظاهرسازی نیست. فرهنگ ایمنی باید توسط کلیه کارکنان در هر لحظه از هر روز کاری جاری باشد، در واقع باید ارزش اصلی و اولویت اصلی در هر شرایطی شود.
جهت ایجاد یک محیط حمایتی برای فرهنگ ایمنی شرکتتان لازم است خطوط مشی و رویه هایی استقرار یابند.
- برقراری ارتباط و اختیار بخشیدن
ارتباط، ارتباط، ارتباط. این کار ایمنی را در ذهنها زنده نگه می دارد و تعهد مدیریت را نسبت به فرهنگ ایمنی و بهداشت به عنوان هدف شغلی و ارزش اصلی تقویت می کند.
از پایینترین تا بالاترین سطح سازمان، ایمنی وظیفه و مسئولیت تک تک افراد است. برای این منظور کارکنان باید منابع مناسب و ابزار لازم در اختیار داشته باشند تا به این ترتیب در یافتن و اصلاح موضوعات ایمنی مثمر ثمر باشند.
- پیشرفتتان را ارزیابی کنید
رد پیشرفتتان را بگیرید و به دنبال فرصتهای بهبود باشید. برای تصمیمگیری در خصوص اینکه منابع موجودتان را در کجا متمرکز کنید هر دو شاخصهای قبل و بعد از حادثه (Leading و Lagging) را در نظر بگیرید.
اطمینان حاصل نمائید که ازموفقیتتان به عنوان یک کاتالیزور در ایجاد تغییرات استفاده شود. به کارکنانی که رفتار ایمنی مطلوب نشان می دهند پاداش دهید.
- کنشی باشید و بهبود مستمر را هدایت کنید
اگر از اصول بالا پیروی کنید زمانی خواهد رسید که اسناد قابل ثبتتان(مثل حوادث شغلی) به سمت صفر میل خواهد کرد. وقتی چنین شد نباید از خود راضی شوید . با انگیزه و فعال باقی بمانید! اگر تحقیقات حادثه واکنشی(بعد از وقوع حادثه) و تجزیه و تحلیل علّی کمتری وجود دارد، تیم ایمنی و کلیه پرسنل را تشویق کنید تا به دنبال احتمالات وقوع شبه حوادث بروند تا به این ترتیب سخت کوشانه به دنبال حادثه بالقوه باشند.
تعیین ماهیانه هدف یا انگیزه که کارکنان را تشویق به گزارش شبه حوادثهای بالقوه بیشتری کند یک روش برای ایجاد فرهنگ ایمنی کنشی (رویکرد قبل از وقوع حادثه) است