بهداشت حرفه ای و سلامت کارگر، رحیمیان

بهداشت حرفه ای و سلامت کارگر، رحیمیان

 

 

 

انگلیسی                                                             فارسی

 

"توجه"

دوستان و مهندسان عزیز برای دریافت مطالب جدید وبلاگ در خبرنامه عضو شوید.

ایمنی ساختمان

ایمنی ساختمان

مقدمه:

            منظور از ايمني ساختمان يكسري از امكاناتي است كه در داخل ساختمان وجود دارند و   جزو ساختمان محسوب ميشوند. مانند نردبانها، پلكان، كف، سقف، آسانسورها و البته در ايمني ساختمانيك موضوع ديگر هم وجود دارد و آن ايمني در هنگام ساختمان سازي يا تخريب ساختمان ميباشد كه معمولاً به صورت موردي ميباشد و در صنايع به ندرت اين عمليات انجام ميگيرند.

            سقوط كارگران از پله، نردبان، پرتگاهها و همچنين سقوط در چاه و چاله از معروفترين حوادثي هستند كه در صنايع اتفاقي ميافتد. طي 4 ماهه اول سال 1380، 4 هزار و 236 نفر از     بيمه شدگان تأمين اجتماعي دچار حوادث ناشي از كار شدهاند كه از اين تعداد حادثه سقوط كردن و لغزيدن با 777 مورد، ضرب ديدگي با 549 و شكستگي اعضاءبا 463 مورد بيشترين نوع حوادث ناشي از كار را تشكيل دادهاند (هفته نامه آتيه، 22 آبان سال 1380)

ادامه نوشته

لباس هاي حفاظتي

لباس هاي حفاظتي:

لباسكار به عنوان يكي از وسايل استحفاظي فردي مطرح مي­باشد و كليه كاركنان بايد با لباس كار مناسب محل كار در سر كار حاضر شوند. لباسكار كاركنان داراي خصوصيات ذيل بوده و مطابق مقررات ذيل در اختيار كاركنان قرار مي­گيرند.

ادامه نوشته

آيين نامه ايمني انبارها

آيين نامه ايمني انبارها

تهيه و تنظيم:

اداره حفاظت ايمني و بهداشت كار

الف) مقررات عمومي :

1- باتوجه به نوع موادي كه درآن انبار مي شودطراحي وساخته شود.

2- ديوارها وسقف وسرپناه تمام انبارهابدون استثناء بايد ازمصالح غيرقابل اشتعال ساخته شود.

ادامه نوشته

سرما و استرس­های سرمایی:

سرما و استرس­های سرمایی

یکی از عوامل فیزیکی زیان­آور محیط­های کاری سرماست، که بدن در برابر آن واکنش کمتری نسبت به گرما از خود نشان می­دهد. دو عامل مهم تأثیرگذار در سرما، دمای هوا و سرعت جریان هوا است که هر چه دمای هوا کمتر و سرعت جریان آن بیشتر شود اثرات زیان­بارتری برای بدن درپی خواهند داشت. تأثیر توأم دما و سرعت جریان هوا رابا شاخصی با عنوان خنک­شوندگی باد(WCI) بیان می­کنند. این شاخص برای محیط­های بسیار سرد و پایین­تر از نقطه انجماد تعریف شده و با تعیین چرخه کارو استراحت ، نشان می­دهد که شیفت کاری در سرما 4 ساعت می­باشد. ( چرخه استراحت درمواجهه با سرما به معنای گرم کردن افراد است و فرد باید حتماً وارد یک محیط گرم شود.)

ادامه نوشته

بهسازي محيط كار (Workplace Sanitation)

منظور از بهسازي محيط كار , انجام تمام اقداماتی است كه باعث جلوگيري از انتشار بيماري هاي عفوني و سرايت آن به كارگران مي شود . همچنين از ميان بردن عوامل زيان آوري كه مربوط به صنعت خاصي نمي شود ، نيز زيرمجموعه اي از بهسازي محيط كار انگاشته مي شود .

ادامه نوشته

بمب جیوه بر سقف خانه های ایران

بمب جیوه بر سقف خانه های ایران

پس از مدت ها تبلیغ درمورد استفاده از لامپ های کم مصرف و تلاش برای گسترش آن در جامعه مدتی است که هشدارها درمورد روش نادرست استفاده از آنها در ایران جدی تر شده؛ به قول کارشناس بهداشت تشعشات وزارت بهداشت، بمب جیوه را به خانه ها آوردیم و درمورد آن آموزشی به مردم ندادیم.
همه ما حتی شده یک بار تبلیغات مربوط به استفاده از لامپ های کم مصرف به جای لامپ های قدیمی را دیده یا شنیده ایم. صرفه جویی در مصرف انرژی و به دنبال آن کاهش بهای قبض برق، مهم ترین مزیت استفاده از این لامپ هاست.

 
خطر در بالای سر

جیوه یک فلز سمی است که روی سیستم اعصاب انسان اثر می گذارد و می تواند به بروز سرطان هم منجر شود. درون حباب لامپ های کم مصرف از گاز جیوه استفاده شده است. علی گورانی، کارشناس بهداشت تشعشات وزارت بهداشت، یکی از کارشناسانی است که در مورد استفاده نادرست از یک تکنولوژی خوب هشدار می دهد؛ او در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا گفته است در تمام دنیا تکنولوژی هایی مانند لامپ های کم مصرف همراه با بسته های آموزشی به مردم ارائه شد ولی در ایران این وسیله بدون آموزش و فرهنگسازی مناسب به جامعه راه یافت؛ به همین دلیل حالا «در خانه ها، کوچه ها و خیابان ها شاهدیم که به راحتی لامپ های کم مصرف و فلورسنت خرد و مانند زباله های دیگر حمل می شوند؛ درحالی که این لامپ ها باید با دستورالعمل ویژه جمع و امحا شوند و خرده ها و خاک های آن را نباید به هیچ وجه با جاروبرقی جمع کرد.»

راهکارهایی برای کاهش خطر

اشاره به خطرهای احتمالی استفاده از لامپ های کم مصرف و مهتابی (فلورسنت) برای این نیست که بگوییم از این لامپ ها استفاده نکنید؛ راهکارهایی وجود دارند که با عمل به آنها احتمال خطر کاهش می یابد:

*
پرتاب کردن و شکستن لامپ های مهتابی به سرگرمی بعضی افراد به ویژه نوجوانان در خیابان ها و کوچه تبدیل شده است؛ درمورد خطرات این کار به آنها هشدار دهید.

*
درصورتی که لامپ کم مصرف یا مهتابی در یک محیط بسته و کوچک شکست، تا 15 دقیقه محل را ترک کنید. بعد از بازگشت پنجره ها را باز یا دستگاه تهویه را روشن کنید. هنگام جمع آوری تکه های لامپ دستکش بپوشید یا از دو تکه مقوا کمک بگیرید.

*
از جاروبرقی یا دستی استفاده نکنید. بعد از جمع آوری خرده شیشه ها، آنها را درون یک کیسه نایلونی قرار دهید، در آن را گره بنزید و درون سطل آشغال بیندازید. برای پاک کردن زمین از جیوه هم از دستمال مرطوب استفاده کنید.

*
درصورتی که این لامپ ها سوختند آنها را به ماشین بازیافت زباله تحویل دهید یا در سطل های مخصوص بازیافت بیندازید.

*
بهتر است لامپ های کم مصرف را درون حباب قرار دهید و آنها را در جایی وصل کنید که بیشتر از 30 سانتی متر با افراد فاصله داشته باشد.
*
بعد از 5 تا 10 هزار ساعت استفاده از این لامپ ها آنها را تعویض کنید.

منبع: هفته نامه تندرستی

استراتژي هاي نمونه برداري از آلاينده هاي هوا

  استراتژي هاي نمونه برداري از آلاينده هاي هوا

تعريف نمونه هوا :

نمونه هوا عبارتست از مقداري از هواي يك محل كه غلظت مواد آلوده كننده موجود در آن برابر متوسط غلظت آلودگي ، در مجموع هوائي باشد كه نمونه از آن انتخاب شده است.

استراتژي هر نمونه برداري به هدف مطالعه و وسعت آن بستگي دارد .

هدف هاي اختصاصي ممكن است شامل يك يا چند مورد از موارد زير باشد :

·        تشخيص شرايط نامطلوب و غير ايمن و شناسائي منابع توليد كننده آلودگي

·        ارائه طرح هاي كنترل

·        تهيه اطلاعاتي درزمينه توزيع زماني تراكم آلاينده در حين فرآيندهاي صنعتي

·        تهيه اطلاعاتي جهت برقراري ارتباط بين بيماري هاي ناشي از كار و عوامل زيان آور شيميائي محيط كار

·        لزوم رعايت تعيين آئين نامه ها و مقررات بهداشتي با توجه به نتايج نمونه برداري ها

اهداف فوق را مي توان در دو مورد كلي خلاصه نمود :

1.     نمونه برداري به منظور نظارت و مراقبت هاي مهندسي از نظر بهداشت حرفه اي و ارائه طرح هاي كنترل

2.     نمونه برداري جهت تحقيقات بهداشتي يا اهداف اپيدميولوژيكي

ادامه نوشته

همه چیز درمورد پمپ نمونه برداری فردی

همه چیز درمورد پمپ نمونه برداری فردی

کلیک کن

تعریف فرهنگ ایمنی

تعریف فرهنگ ایمنی

در اين گزارش، عبارت فرهنگ ايمني براي توجيه خطاهاي سازماني و نقص در عملكرد افرادي بيان شد كه شرايط را براي ايجاد آن فاجعه فراهم كردند. پس از آن پژوهشگراني ديگر، تعاريفي دقيق تر ارايه دادند. ترنر و همكاران، فرهنگ ايمني را مجموعه اي از باورها، هنجارها، انگيزه ها، نقشها و عملكردهاي اجتماعي و تخصصي مي دانند كه موجب كاهش رويارويي كاركنان، مديران، مصر ف كنندگان و عموم مردم با شرايط خطرناك و آسيب رسان شود. در سال 1998 کمیسیون بهداشت و ایمنی بریتانیا فرهنگ ایمنی را بدین صورت تعریف کرده است: فرهنگ ایمنی محصول ارزشهای فردی و گروهی، گرایشها، کارآمدی و الگوی رفتاری است که میزان تعهد و توانمندی و کارایی یک برنامه بهداشتی و ایمنی سازمان را تعیین می کند. فرهنگ ایمنی چیزی است که در آن هر کسی قرار می گیرد نگران مسایل ایمنی است. هاندسون خاطر نشان می کند که یک فرهنگ ایمنی سازمانی، فرایندی تکاملی است از نا امنی تا ایمنی و به خودی خود فقط بعد از یک مرحله معینی از پیشرفت می توان گفت که یک سازمان در موضوع ایمنی به طور جدی یا کافی در تلاش برای دستیابی برای فرهنگ ایمنی است. هاندسون فرهنگ ایمنی را چنین تشریح می کند: اینکه ما چه و که هستیم؟ چه چیزی را مهم قلمداد می کنیم؟ چگونه به اعمال پیرامونمان می پردازیم؟ علاوه بر این هاندسون فرهنگ سازمانی را مطرح می کند و به دنبال فرهنگ سازمانی، فرهنگ ایمنی برای تکامل و توسعه فرهنگ سازمانی بیان می گردد. تعاریفی که بیان شدند نسبتاً مشابه یکدیگر هستند زیرا هر یک تا اندازه ای نحوه تفکر و رفتار افراد در ارتباط با ایمنی را مطرح می کنند. بنا بر این همه آنها در رده دیدگاه باورهای هنجار قرار می گیرند. این تعاریف بیانگر این هستند که فرهنگ ایمنی چه چیزی هست نه آنکه سازمان چه چیزی دارد. تعریف فرهنگ ایمنی به عنوان یک ویژگی ضروری در بین گروههای اجتماعی یک دیدگاه تفسیری را ارائه می کند که مورد علاقه مراکز علمی و دانشمندان علوم اجتماعی است.

دعا برای تعجیل فرج

دعا برای تعجیل فرج

در میان جامعه شیعه و معتقدان به آن بزرگوار باید غفلت زدایی کرد و " اعتیاد به غیبت امام زمان (عج) و خو گرفتن به غفلت از وجود امام زنده و حاضر و شاهد و ناظر" را هشدار داد و لزوم درمان این اعتیاد را گوشزد کرد.

اگر دوران غیبت را برای امام زمان (عج) زندان و برای قاطبه شیعه که از درک آن حضور آسمانی محرومند، محرومیت خودساخته از بزرگترین نعمت الهی بدانیم و زندگی بی امام را " زندگانی " ندانیم، آنوقت است که از صمصم قلب و سوز دل ظهور آن حضرت را از خداوند طلب خواهیم کرد، عاجزانه!

مانع اصلی ظهور آماده نبودن مردم است.

شاید ویژگی پر شدن دنیا از ظلم و جور به این دلیل است که با کثرت ستم، مردم به وضوح دریابند که حقوقشان چطور پایمال می شود و اصلاح امورشان از توان بشر عادی خارج است و این خود زمینه ساز پناه بردن آنها به دامان پر مهر و عدالت گستر امام عصر خواهد شد.

البته این طلب و درخواست در قالب "دعا" به درگاه خداوند متجلی می شود و عینیت پیدا می کند.

دعا یعنی اظهار عجز و ناتوانی مطلق بندگانِ ناچیز در برابر پروردگاری که " اقدرُ القادرین و فعال و ما یشاء " است و گشایش، فرج و اجابت از آستان او محقق می شود.

هر جا سخن از ظهور و تعجیل فرج است، سخن از دعاست و بی شک دعا برای تعجیل فرج در ظهور آن حضرت اثر کامل و قطعی دارد و اگر جز این بود پیامبر و ائمه از طریق روایات ما را به آن امر نمی کردند.

پس بر ماست که برای ظهور دست به دعا برداریم و لحظه ای از رحمت واسعه العی مایوس نشده و به اجابت رسیدن دعا و گشایش، مضطرانه از خواهش و التماس و تمنا به درگاه ربوبی اش دست بر نداریم و به ائمه متوسل شویم.

اگر تاکنون سهل انگاری و کوتاهی کرده ایم، فرصت برای جبران باقی است...

پس از عمق وجود مي خوانم:

اللهم صلِّ على محمد و آل محمد و عجل فرجهم...

اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ
 
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه
 
في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة
 
وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا
 
 حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ...
 
بِرحمتك يا أرحم الراحمين ...

قانون کار

دانلود قانون کار

فیزیولوژی گایتون

دانلود فیزیولو}ی گایتون

ایمنی یک اولویت یا ارزش؟؟؟؟؟

ایمنی یک اولویت یا ارزش؟؟؟؟؟

مفهوم ایمنی به عنوان یک اولویت اغلب در سخنرانه ها و شعار های ایمنی منعکس می شود مثلاً:

·       ایمنی از اینجا شروع می شود

·       هرکس در قبال ایمنی مسئول است

·       ایمنی بالاترین اولویت ما است

·       ایمنی در اولویت قرار دارد

·       اول ایمنی بعد کار

 

اکثر متخصصان در هنگام تعیین اولویت ها بهترین قصد و نیت را دارند. به هر حال، عملاً تلاش جهت مدیریت کارها اغلب با اولویت ها تداخل می کند. چرا؟ چون اولویت ها با توجه به نیازهای سازمان تغییر می نمایند بیان اینکه ایمنی یک اولویت است به این معنیاست که با توجه به نیازها یا اضطرار لحظه ای تغییر خواهد نمود و بدین ترتیب همیشه اولین اولویت نخواهد بود. فکر کنید که اغلب اولویت های شما در محیط کار یا در خانه چگونه تغییر می یابند؟؟اجازه دهید کلمه ارزش را بررسی نماییم. اگر بگوییم که ایمنی یک ارزش است این جمله به چه معنی است؟ فرهنگ لغات ارزش را به عنوان یک اصل استاندارد و یا کیفیت ارزشمند و مطلوب تعریف می نمایند. اگر از این تعریف استفاده کنیم در حال ارسال این پیام هستیم که ایمنی مهم است و نباید به خطر بیفتد. هنگامی که نیاز های شغل تغییر می کنند، نیارها و تمرکز بر ایمنی نیز تغییر خواهند نمود. به هر حال ایمنی به عنوان یک ارزش همیشه وجود دارد.ارزشها در این است که آنها پایه و اساس درک نگرشهاست.

منابع سیستم ارزشی شامل وراثت، فرهنگ (فرهنگ ایمنی=تاثیر بر ارزشهای تفکری=تاثیر بر نگرش=تاثیر بر رفتارهای ایمن)، آموزش (آموزشهای ایمنی و اقدامات اصلاحی)، عوامل محیطی، و تاثیر دیگران( خصوصا سرپرست فرد) می باشد.

ارزش ها ثبات بیشتری دارند و ارزشها بیشتر کلی هستند و در طول زمان کمتر تغییر می کنند، در حالی که اولویت ها و نگرشها جزیی تر بوده و دایما در حال تغییر هستند.

ارزش در خود یک نوع بار مثبت دارد و وجهه ی حقانیت و مطلوبیت به خود میگیرد و بهترین راه برای اینکه بر نگرش فردی اثر بگذاریم این است که به ارزشهای او توصل کنیم. برای مثال برای ایجاد نگرش مثبت به ایمنی در یک فرد مذهبی به ارزشهای مذهبی او توجه کنیم.

    پس در نتیجه ایمنی به عنوان یک ارزش همیشه در اولویت قرار خواهد گرفت.

منبع:http://promotionhealth.blogfa.com/

آفت‌کش‌ها بیش از آنچه تاکنون به نظر می رسید بر ناباروری مردانه تاثیر دارند

آفت‌کش‌ها بیش از آنچه تاکنون به نظر می رسید بر ناباروری مردانه تاثیر دارند

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند میزان ناباروری در مردان کشاورز یا شاغل در صنایع تولید کننده آفت‌کشها چند برابر بیشتر از جامعه نرمال است .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  بررسی تحقیقات انجام شده درباره اثرات آفت‌کشها نشان دهنده تأثیر عمده آنها بر شاخصهای تعداد و مورفولوژی اسپرمها و سلولهای تولید کننده تستوسترون می باشد .

نتایج تحقیقات  نشان می دهد  از میان ۱۳۴ آفت‌کشی که مردم اروپا زیاد با آن سر و کار دارند، ۳۷ مورد را انتخاب کردند و آزمایشاتی صورت دادند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  بررسی‌ها نشان داد از میان ۳۷ مورد، ۲۳ آنتی‌آندروژن بوده و با کاهش تستوسترون میل جنسی را کم می‌کند. ناباروری یکی از مشکلات عدیده پزشکی در دنیای امروز است. به طوریکه میزان آن در جهان از سال ۱۹۵۵ تاکنون ۵۰% افزایش یافته است و هم اکنون ۱۰-۱۵% از زوجها از این مشکل رنج می‌برند.

با صنعتی شدن جوامع و تغییر شیوه زندگی، به مرور بر انواع گوناگون عوامل خطرساز محیطی افزوده ‌شده و منجر به بروز اختلالاتی در ارگان‌های مختلف بدن انسان شده است.

ترکیبات زیانبار، نظیر سرب، استفاده از آب شرب آلوده به مواد مضر شناخته شده و ناشناخته حاصل از صنایع گوناگون نظیر ترکیبات آرسنیک، کروم، بنزن و غیره، آب و خاک کشاورزی آلوده به سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی و به تبع آن، محصولات زراعی آلوده، استفاده از هورمونها و داروهای گوناگون در صنعت پرورش دام و طیور و وجود بقایای‌ آنها در محصولات لبنی و گوشتی، نظیر هورمون‌های استروییدی دفع شده در شیر، افزایش استفاده از مواد سنتتیک و نگهدارنده‌ها در صنایع غذایی، در کنار عادات تغذیه‌ای و رژیم‌های غذایی نامناسب و کمبود آنتی‌اکسیدانها و عناصری نظیر روی، سلنیم و مس در رژیم غذایی روزانه از جمله این عوامل خطرساز است.

همچنین، آثار جانبی زیانبار برخی داروها و مواد شیمیایی نظیر کتوکونازول و دیوکسین، تماس روزانه با انواع پرتوهای مضر در محیط زندگی و کار، نظیر پرتوهای ایکس و فرابنفش، امواج ساطع شده از فرستنده‌های مخابراتی و تلفن همراه، تنش‌های فیزیکی و روانی محیط کار و زندگی، استعمال دخانیات، کاهش تحرک و عوارضی نظیر چاقی و افزایش سن ازدواج نیز، همه و همه عواملی هستند که ممکن است به طور مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش باروری در انسان تأثیر گذار باشند

 

نتایج این تحقیق در به شکل  مقاله‌ای در مجله environement health perspective منتشر شده است