راهکارهای NIOSH برای کاهش و کنترل سر و صدای محل کار

راهکارهای NIOSH برای کاهش و کنترل سر و صدای محل کار
 

Occupational safety and health professionals use the hierarchy of control (shown in the figure below) to determine how to implement feasible and effective controls. This approach groups actions by their likely effectiveness in reducing or removing the noise hazard.


متخصصان ایمنی و بهداشت حرفه ای از سلسله مراتب کنترل (نشان داده شده در شکل زیر) برای تعیین نحوه اجرای کنترل های عملی و مؤثر استفاده می کنند. این رویکرد از طریق اثربخشی احتمالی آنها در کاهش یا از بین بردن خطر صوت، اقدامات را گروه بندی می کند.

In most cases, the preferred approach is to eliminate the source of hazardous noise. When elimination is not possible, substitution of the loud equipment for quieter equipment may be the next best alternative to protect workers from hazardous noise. If the hazardous noise cannot be controlled through elimination of the source or substitution of quieter equipment, engineering controls may be installed to reduce noise to safer levels or remove noise at the source.


در بیشتر موارد، رویکرد ارجح از بین بردن منبع نویز خطرناک است. در صورت عدم امکان حذف، تعویض تجهیزات پر سروصدا با تجهیزاتی که صدای کمتری تولید میکنند، ممکن است بهترین جایگزین برای محافظت از کارگران در برابر سر و صدای خطرناک باشد. اگر صدای خطرناک از طریق حذف منبع یا تعویض تجهیزات کم سرو صدا کنترل نشود، میتوان با کنترل های مهندسی برای کاهش صدا به سطح (تراز) ایمنتر یا حذف سرو صدا در منبع انجام داد .
 

Engineering controls require physical changes to the workplace such as redesigning equipment to eliminate noise sources and constructing barriers that prevent noise from reaching a worker. If it is not possible to remove the hazard through elimination, substitution or engineering controls, the next step is to reduce noise exposure through the use of administrative controls. For example, an employer may change an employee’s work schedule to avoid too much noise.


کنترل های مهندسی برای حذف منابع صوتی و ایجاد موانعی که مانع از رسیدن سر و صدا به کارگر شود، نیاز به تغییرات فیزیکی در محیط کار مانند طراحی مجدد تجهیزات دارند. در صورت عدم امکان از بین بردن خطر، از طریق، حذف، تعویض یا کنترل مهندسی امکان پذیر نباشد، قدم بعدی کاهش میزان مواجهه با استفاده از کنترلهای مدیریتی است. به عنوان مثال، یک کارفرما ممکن است برنامه کاری یک کارمند را تغییر دهد تا موجهه با سر و صدای زیاد جلوگیری شود .
 

Personal protective equipment (PPE), such as ear plugs or other hearing protection devices, is the last option in the hierarchy of control. PPE is generally less effective than elimination, substitution, and engineering controls because they rely on human actions to reduce noise. Used in combination with other levels of control, such as administrative controls, PPE may provide worker protection when engineering controls do not adequately remove the noise hazard.

تعیین میزان کارایی حفاظ های شنوایی طبق استاندارد ISO 4869

تعیین میزان کارایی حفاظ های شنوایی طبق استاندارد ISO 4869

یکی از روش های پرکاربرد که اکثر شرکت های تولید کننده وسایل حفاظت شنوایی میزان کاهندگی آنها را محاسبه می کنند بر اساس استاندارد 9684 ISO می باشد. این استاندارد خود شامل چندین بخش می باشد که بخش های زیر جهت تعیین قدرت کاهندگی صدای گوشی ها کاربرد زیادی دارد:

  1. 9684 ISO : روش ذهنی اندازه گیری قدرت کاهندگی صدای وسایل حفاظت شنوایی
  2. 9684 ISO : برآورد سطوح فشار صوت در شبکه وزنی A هنگام استفاده از محافظ شنوایی
  3. 9684 ISO : اندازه گیری میزان افت جایگذاری ( 1IL) گوشی های ایرماف با استفاده از تست بر روی نرم افزار آکوستیک


نوع فایل: PDF
تعداد صفحات:4

دانلود فایل

صداسنجی و کنترل صدا در صنعت

صداسنجی و کنترل صدا در صنعت

  • برنامه حفاظت شنوایی
  • مراحل ارزیابی صدا
  • انواع دستگاه های صداسنج
  • دزیمتری
  • کالیبراسیون
  • شناسایی: مشاهده – مصاحبه- مدارک-شکایات-غربالگری
  •  اندازه گیری دستگاهی
  •  ارزیابی و ارزشیابی
  •  کنترل: مدیریتی– فنی و حفاظت فردی


نوع فایل: PDF
تعداد صفحات: 60

دانلود فایل

 

منبع: hsefam.ir

راهکارهای ارگونومی در جهت مراقبت از گردن

راهکارهای ارگونومی در جهت مراقبت از گردن

صفحات: 53 | فرمت: pdf

نویسنده:
H. Duane Saunders, M.S., P.T
مترجم:
فیزیوتراپیست فرهاد درعلی

موضوعات:

  • مقدمه
  • آناتومی شناخت گردن
  • علل شایع گردن درد
  • نارحتی های شایع گردن
  • درمان
  • مراقبت از گردن
  • تمرین های ورزشی

دانلود فایل

راهنمای برنامه توسعه ارگونومی

راهنمای برنامه توسعه ارگونومی

راهنمای برنامه توسعه ارگونومی برای کارگاه های کوچک در خانه های بهداشت

آنالیز پوسچربه روش OWAS 
 آنالیز پوسچر به روش RULA
آنالیز پوسچر به روش REBA
آنالیز پوسچر به روش QEC

نوع فایل: Word
تعداد صفحات: 2

دانلود فایل

 

آموزش گام به گام روش تحقیق در علوم بهداشتی

آموزش گام به گام روش تحقیق در علوم بهداشتی
مولف: دکتر محسن رضائیان
 
 
فرمت:  PDF
حجم: 1.86MB
تعداد صفحات: 222
 
 
 
سرفصل ها:
 
فصل اول: کلیات
فصل دوم: شکاف شمال با جنوب در پژوهش های علمی
فصل سوم: حلقه اول یا انتخاب موضوع
فصل چهارم: حلقه دوم یا بیان مسأله
فصل پنجم: حلقه سوم یا مروری بر متون
فصل ششم: حلقه چهارم یا اهداف، سؤالات و فرضیات
فصل هفتم: حلقه پنجم یا روش بررسی
فصل هشتم: حلقه ششم یا حلقه پشتیبان
فصل نهم: برگزاری یک کارگاه آموزشی برای آموزش روش تحقیق
 
پیوست شماره یک: نمونه ای از یک فرم پژوهشی
پیوست دوم: انواع مطالعات
پیوست سوم: طراحی پرسشنامه
پیوست چهارم: ملاحظات اخلاقی
 

 

بیومکانیک در سامانه ماهیچه ای استخوانی

بیومکانیک در سامانه ماهیچه ای استخوانی

 

مولفان: مانوهار م پنجابی, آگوستوس آ وایت

مترجمان: دکتر علی استکی و مهندس حامد عامری

تعداد صفحات: 329

نوع فایل: pdf

دانلود با لینک غیرمستقیم

 

تکنیک DISC چیست و چه کاربرد در تیم سازی دارد

تکنیک DISC چیست و چه کاربرد در تیم سازی دارد

مدل دیسک یک تکنیک روانشناختی برای شناخت تیپ شخصیتی افراد است 
مدیریت و هدایت مناسب رفتار فردی و گروهی یکی از ضرورت های زندگی و کار است که این موضوع نیازمند شناخت تیپ شخصیتی خود و دیگران است این مدل توسط یکی از روانشناسان دانشگاه هاروارد به نام دکتر ویلیام مولتون مارستون  برای شناخت و پیش بینی تیپ شخصیتی افراد ابداع شده است 
به موجب فرضیه این روانشناس، رفتار تمامی افراد با توجه به ۴ خصیصه اصلی قابل پیش‌بینی است. 
آنچه در مورد تست دیسک می بایست مد نظر قرار داد این است که این تست تحت هیچ عنوان شخصیت افراد را تحلیل نمی‌کند بلکه نشان می‌دهد که کدامیک از ۴ حالت در شخص غالب است.
این چهار حالت به شرح زیر است.

Dominant
افرادی که نه تنها برون گرا هستند بلکه در عین حال کار برایشان مهم است اصطلاحاً تیپ D هستند (معنی لغوی Dominant با نفوذ، با سلطه، مسلط و … است). این تیپ افراد غالباً روی نتایج، حل مشکلات و مسائل و نتیجه متمرکز هستند.

Inspiring 
افرادی که برون گرا هستند  اما بیشتر به روابط انسانی متمایل هستند جزو تیپ I هستند (معنی لغوی واژه Inspiring الهام بخش است.) این گروه بیشتر تمایل دارند تا روی تعامل با سایر افراد، لذت بردن از لحظات زندگی و خوش بودن تمرکز کنند. این افراد منبع انرژی مثبت بوده و سعی می کنند زندگی و روابط با نشاطی داشته باشند.

Supportive 
افرادی که درون گرا هستند و در عین حال روی روابط انسانی متمرکز می‌باشند اصطلاحاً S هستند به نحوی  که بر ایجاد و  حفظ روابط انسانی،‌ دوستی ،  صلح و آرامش و به طور کلی هارمونی متمرکز می باشند (معنی لغوی Supportive حامی، حمایت گر و پشتیبان است).

Cautious
افرادی که درون گرا هستند اما بر خلاف تیپ S، کار برایشان مهم‌تر از روابط انسانی است اصطلاحاً C نامیده می شوند (معنی لغوی Cautious محتاط است). این افراد بیشتر روی حقایق، قوانین و مقررات تمرکز می کنند.

نکته مدیریتی
از دیدگاه مدیریتی آنچه در تیم سازی و کار گروهی اهمیت دارد ایجاد انسجام و کارایی تیمی با استفاده از بکارگیری اقراد مختلف  با دانش ، تجربه و توانمندی های مکمل است چنین تیم هایی در صحنه عمل کارایی و اثربخشی مناسب دارند.

آب شرب از شیر‌های مردم جدا می‌شود؟

آب شرب از شیر‌های مردم جدا می‌شود؟
 آب شرب از شیر‌های مردم جدا می‌شود؟
ایده طرح تفکیک «آب شرب» و «آب بهداشتی» در ایران، سابقه‌ای بیش از یک دهه دارد که البته این بحث در سال ۱۳۹۵ به طور جدی تری مورد ارزیابی قرار گرفت و برخلاف نظر نمایندگان مجلس این طرح هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است.

به گزارش بهداشت نیوز: ایده طرح تفکیک «آب شرب» و «آب بهداشتی» در ایران، سابقه‌ای بیش از یک دهه دارد که البته این بحث در سال ۱۳۹۵ به طور جدی تری مورد ارزیابی قرار گرفت و برخلاف نظر نمایندگان مجلس این طرح هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است.


در حال حاضر در ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد آب با هزینه‌های گزاف تولید و با هزینه‌های بسیار سنگین تصفیه و سپس در پروسه‌های پرهزینه به آب قابل شرب تبدیل می‌شود و در شبکه توزیع شهری قرار می‌گیرد و این درحالیست که تنها شش درصد از آن به مصرف شرب انسانی می‌رسد و مابقی صرف مصارف بهداشتی (شست و شو)، آبیاری فضای سبز خانگی و استحمام می‌شود و در واقع بخش اعظمی از هزینه‌های تولید آب شرب در پروسه مصرف، به هدر می‌رود.

طبق وعده‌های مسوولان وزات نیرو قرار شده که این طرح در دولت دوازدهم با نگاه ویژه تری مورد ارزیابی قرار بگیرد. اماباید در ابتدا برای اجرایی شدن این طرح اولویت‌بندی صورت گیرد. به عبارت بهتر می‌توان علت اجرایی نشدن این طرح را تاکنون لزوم رعایت استاندارد‌های لازم معرفی کرد که متاسفانه تا کنون علی رغم ورود وزارت بهداشت به این حوزه نتیجه‌ای بدست نیامده است.

البته وزارت نیرویی‌ها بر این باورند که اجرای این طرح نمی‌تواند راه چاره‌ای برای حل مشکلات باشد، اما برای این کار قراردادی را با دانشگاه شهید بهشتی به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان منعقد کردند تا تحقیقات لازم روی این طرح صورت گیرد و بر اساس گفته‌های عباس سروش معاون آب و آبفای وزیر نیرواین طرح در دو شهر آغاز شده، اما سیاست وزارت نیرو این است که با احتیاط بیشتری برای این مهم گام بردارد چرا که باید استاندارد‌های محکمی برای آب بهداشتی و غیرشرب در نظر گرفته شود، بنابراین ابتدا باید استاندارد تعریف شود و اگر این مسئله را بخواهیم به تمام استان‌ها تعمیم دهیم، باید به این مسئله توجه کنیم که آب کیفیت حداقلی را برخوردار باشد.

وی ادامه داد: البته جدا کردن آب شرب از آب بهداشتی هزینه‌هایی را در بر دارد که باید به این موضوع توجه شود. به طور کلی باید گفت که این مسئله شدنی است، به شرط این‌که ابتدا استاندارد تعیین شود، بعد از آن محاسبات مالی برای هر استان صورت گیرد و نهایتاً این موضوع در استان‌ها اجرایی شود. ولی ذکر این نکته نیز ضروری است که این طرح را نمی‌توان به عنوان یک قاعده کلی برای استان‌ها اجرایی کرد و ممکن است در شهر‌های کوچک انجام چنین کاری به‌صرفه نباشد.

علی رغم وعده وعید‌های مسوولان آبی برای اجرای این طرح هنوز هیچ نشانه‌ای از سرانجام رسیدن این طرح دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که دولت سیاست جدی برای اجرای این طرح ندارد و این در شرایطی است که در بسیاری از کشور‌های دنیا این طرح اجرایی شده و نتایج خوبی را نیز دربر داشته است.
 
منبع: ایسنا

چرا فالوور اينستاگرام بخريم؟

اينستاگرام گردش و سير در تصاوير اشتراكي است و يك سيستم عالي براي ثبت لحظات خاص و ارتباط با مردم جهان است. اين شبكه اجتماعي همچنين به صاحبان مشاغل فرصت تبليغ محصولات و سرويس هايشان را ميدهد.

استفاده از اينستاگرام براي تبليغ تجارت شما خيلي به صرفه و آسان است.
به عنوان مثال شما ميتوانيد تصاوير مشترياني كه از خريد و استفاده از سرويس و يا محصولات شما راضي هستند را پست كنيد تا برند خود را تبليغ كنيد. براي اينكه به افراد زيادي توسط اينستاگرام برسيد داشتن فالوور خيلي حياتي است.
شما نميتوانيد اهميت داشتن فالوور را ناديده بگيريد، هر چقدر شما فالوور بيشتر داشته باشيد شدت تبليغات شما بيشتر خواهد شد.


فالوور اينستاگرام

خوب آيا اينستاگرام واقعا مهم است؟

بله- اگر شما از اينستاگرام به درستي استفاده كنيد به موفقيت در تجارت شما كمك ميشود.
و ميتواند به شما كمك كند تا مشتريان بيشتري را به تجارت خود سوق دهيد و شهرت شركت خود را ميان در ميان مشتريان افزايش دهيد.
خيلي از تجارت ها موفقيت هاي بسياري را از اكانت اينستاگرام خود مشاهده ميكنند.
شما نيز ميتوانيد افزايش و رشد چشم گيري از طريق شبكه اجتماعي دريافت كنيد.

شما ميتوانيد فالوور هاي زيادي را توسط استراتژي هاي مختلف مثل فالو كردن ديگران- پست كردن تصاوير زيبا به اشتراك گذاري در شبكه هاي اجتماعي، كامنت گذاري درست در زير عكس ديگران و تگ كردن عكس ها به دست بياوريد.

اين استراتژي ها به شما كمك ميكند تا فالوور خود را افزايش دهيد ولي اين روش ها به آرامي تعداد فالوور هاي شما را افزايش ميدهند.

شما ممكن است به هدفتان براي رسيدن به تعداد خيلي زياد از فالوور در يك بازه زماني نرسيده باشيد.
بهترين استراتژي كه شما ميتوانيد از آن بهره برداري كنيد تا تعداد فالوور هاي زيادي را داشته باشيد خريد فالوور ميباشد.
صرف نظر از اينكه شما به تازگي اكانت اينستاگرام خود را ساخته ايد يا تعداد كمي فالوور داريد اين بهترين استراتژي خواهد بود. تعداد فالووري كه شما خريداري ميكنيد به شما كمك ميكند تا محبوبيت خود را در اينستاگرام افزايش دهيد.

مردم زماني كه ميبينند شما فالور هاي زيادي داريد ترغيب مي شوند شما را دنبال كنند تا ببينند چه چيزي در مورد عكس هاي شما جالب است.

وقتي شما فالوور اينستاگرام ميخريد شما فالوور هاي خود را سريع افزايش ميدهيد.

محدوديتي در خريد تعداد فالوور هاي اينستاگرام وجود ندارد،بعضي از پكيج هاي خريد فالوور به تعداد فالوور ۱۰۰ تا ايي و بعضي از پكيج هاي خريد فالوور ۱۰۰۰ تايي ارائه ميشود.
اين بدان معناست كه با توجه به بودجه شما پكيج هاي مختلفي موجود ميباشد.

زمان خريد فالوور دقت كنيد كه از جايي معتبر و شناخته شده خريد كنيد.

دليل اهميت اينستاگرام :

براي اينكه شما به اهميت اينستاگرام پي ببريد ميبايست ابتدا متوجه پروسه ايي كه توسط آن مشتريان بالقوه تجارت شما را پيدا ميكنند شويد. بگذاريد از نگاه مشتريان به قضيه نگاه كنيم. فرض كنيد فردي به نام Ted مشتاق خريد ساعت است ولي تا به حال به علت پيدا نكردن ساعت با قيمت مناسب ساعتي خريداري نكرده است.

Ted در اينستاگرام با #ساعت به جستجوي ساعت هاي مختلف ميگردد او در جستجو هايش افراد زيادي كه ساعت هاي مختلف بر دست دارند را مشاهده ميكند.

او شيفته يكي از ساعت هايي كه در عكس مشاهده ميكند ميشود بلافاصله بر روي عكس كليك ميكند و توضيحات عكس را ميخواند.
در توضيحات اسم شركت و مشخصات شركت توليد كننده ساعت را ميبيند. سپس تصميم ميگيرد كه پروفايل اينستاگرام شركت توليد كننده را مشاهده كند.

وقتي وارد صفحه پروفايل اينستاگرام شركت ساعت ميشود تحت تاثير قرار ميگيرد.
صد ها عكس از افراد مختلف كه ساعت هاي مختلف شركت را به دست كرده اند مشاهده ميكند.

ساعت ها صد يا يا هزاران لايك دارد، هر ساعت قيمت مدل و توضيحات مربوط با هر مدل رادارد. او متوجه ميشود كه قيمت ها در رنج مورد نظر اوست.

اينستاگرام در او اشتياق خريد ساعت را بيشتر ميكند. او وب سايت شركت سازنده ساعت را مشاهده ميكند(لينك سايت در بالاي پروفايل اينستاگرام شركت سازنده است) و او سريعا خريد را از سايت انجام ميدهد.

همانطور كه ميدانيد اعتبار در شبكه هاي اجتماعي حياتي است.
پروفايل محبوب اينستاگرام شما ميتواند موفقيت هاي بيشتري را براي تجارت شما به ارمغان بياورد.
اينستاگرام محيط جذابي دارد كه بيشتر كاربران آن جوان هستند. اگر شما تصاوير جذابي داشته باشيد كه محصولات و سرويس شما را نمايش بدهد مشتريان بالقوه شما تحت تاثير قرار ميگيرند.

اينستاگرام راه ديگري براي نمايش تجارت شما ميباشد و مشتريان از حالت دفاعي كه در زمان خريد به خود ميگيرند فاصله ميگيرند و حس اينكه چيزي به آنها فروخته ميشوند را ندارند. چون اينستاگرام فروش به معني واقعي فروش را به آنها نميدهد.

زمان گذاشتن براي ساختن پروفايل اينستاگرام ميتواند يك سرمايه گذاري عالي باشد.
و فروش قابل توجه ايي را با تركيب ترافيك ناشي از اينستاگرام براي مشترياني كه به واسطه آن به وب سايت مراجعه ميكنند به ارمغان مي آورد.

ولي ايجاد فالوور ها و محبوبيت دادن به پروفايل اينستاگرام راحت نيست.
شما بايد استراتژي ها و روش هاي متفاوت زيادي را به كار ببريد و رشد دادن اين فالوور ها كار طاقت فرسا و طولاني ميباشد تمامي شركت هاي بزرگ و كوچك به سرعت متوجه فوايد و سود آوري خريد فالوور اينستاگرام و لايك شده اند.
چرا كه اين راه يك مسير كوتاه و مييانبر براي اين موفقيت در اين شبكه اجتماعي است و شما نيز اين را به عنوان يك انتخاب بايد در نظر بگيريد و در كنار ان ما به شما پيشنهاد ميكنيم كه پروفايل خود را هم به روش طبيعي هم به روش مصنوعي (خريد فالوور) با هم پيش ببريد تا رشد پروفايل را به بالاترين حد خود برسانيد و تاثير آن را در تجارت خود ببنيد

ارزیابی ریسک بهداشتی مواجهه شغلی با نیکل در صنعت آبکاری شیرآلات برنجی

ارزیابی ریسک بهداشتی مواجهه شغلی با نیکل در صنعت آبکاری شیرآلات برنجی

مقدمه:

نیکل عنصر ۲۸ جدول تناوبی و فلزی مقاوم ، چکش خوار، براق با ساختار بلورین و مکعبی شکل به رنگ سفید و نقره ای میباشد .

از نظر خواص مغناطیسی و فعالیت شیمیایی شبیه به آهن وکبالت میباشد .

کانیهای اصلی نیکل عبارتند از پنتلاندیت ، پیروتیت (سولفید های نیکل و آهن) و گارنییریت (سیلیکات نیکل و منیزیم) هستند.

نیکل یک فلز سفید نقر های است که ب ه خوبی جلا م یگیرد. از گروه آه نها است که سخت و قابل انعطاف بوده، هادی جریان الکتریسیته م یباشد و به راحتی با گوگرد و آرسنیک ترکیب می شود. با توجه به اینکه نیکل، دوام زیادی در هوا داشته، اکسیده نمی شود. معمولاً با کبالت همراه هست که هر دوی آنها در آهن های شهاب سنگی یافت م یشوند. نیکل برای آلیاژهایی که بوجود م یآورد، بسیار با ارزش می باشد. معمولترین حالت اکسیداسیون نیکل ، ۲ + است و این در حالی است که نیکل 3 + و 1 + نیز به ندرت مشاهده می شوند.

تعداد صفحات: 39

دانلود فایل

اصول هفتگانه ارتینگ و حفاظت در مخازن نفت و گاز

اصول هفتگانه ارتینگ و حفاظت در مخازن نفت و گاز

اصول هفتگانه ارتینگ و حفاظت در مخازن نفت و گاز

تعداد صفحات: 5 | فرمت: PDF

 

چکیده:

ارتینگ و حفاظت مخازن ذخیره نفت و گاز همواره یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در حیطه مهندسی برق از گذشته تا حال بوده است. یک طرح حفاظتی کامل برای مخازن باید جوانب مختلفی را در بر بگیرد که در این مقاله در 7 اصل تقسی مبندی و خلاصه شده اند.
طراحی ناقص و قصور از بررسی دقیق این اصول هفتگانه در طراحی و اجرای سیستم ارتینگ و حفاظتی مخازن نه تنها از کارایی آن خواهد کاست بلکه در مواردی ممکن است بر ریسک وقوع آت شسوزی این ساز هها نیز بیافزاید.

مقدمه:

ضرورت حفاظت از مخازن ذخیره نفت و گاز

فضای داخلی و خارجی مخازن ذخیره نفت و گاز عموماً جزو مناطق طبق هبندی شده با خطر انفجار منظور م یشوند و همواره در برابر خطرات ناشی از صاعقه و الکتریسیته ساکن آسی بپذیر بوده است، ب هطوریکه بروز یک حادثه آت شسوزی مخزن ممکن است جامعه و دولت را با عواقب سنگین زیس تمحیطی، اقتصادی و حتی امنیتی روبرو کند

بررسی مشخصات الکتریکی جریان صاعقه نشان م یدهد که این جریان م یتواند مقدار پیکی در حدود 600 کیلو آمپر داشته باشد. با این حال آمار و ارقام نشان م یدهد احتمال اینکه جریان صاعقه مقداری زیر 200 کیلو آمپر داشته باشد % 99 بوده و همچنین مقدار پیک جریان صاعقه به احتمال % 50 کوچکتر از 35 کیلو آمپر خواهد بود. صاعقه میتواند از لای ههای منفی ابر به سمت زمین و به شکل پایین رونده باشد. بیش از % 90 صاعق هها از همین نوع هستند، یعنی با پلاریته منفی و پایین رونده. در صورتیکه صاعق های در یک نقطه تکرار شود، این زمان کوتاهتر از 10 ثانیه نسبت به لحظه وقوع صاعقه قبلی نخواهد بود. مدت زمان تخلیه جریان صاعقه معمولاً بین 30 الی 200 میکروثانیه است و موج صاعقه م یتواند فرکانسی بین 200 کیلو الی 20 مگا هرتز داشته باشد. جدول 1 مطالب فوق را به طور خلاصه لیست کرده است.

دانلود ادامه مطلب

دستورالعمل اندازه گيری و ثبت پارامترها در تصفيه خانه هاي فاضلاب و پردازش ان

دستورالعمل اندازه گيری و ثبت پارامترها در تصفيه خانه هاي فاضلاب و پردازش ان

دستورالعمل اندازه گيری و ثبت پارامترها در تصفيه خانه هاي فاضلاب و پردازش ان

 

تعداد صفحات: 121

حجم: 2.5

دانلود فایل

ابزار ایمنی کار در ارتفاع

ابزار ایمنی کار در ارتفاع

در این بخش کلیه ابزارهایی پرکاربرد ایمنی کار در ارتفاع درقالب کاتالوگ تهیه شده است

  • هارنــــس و کمـــربند
  • شوک گیر و لنیارد شوک گیردار
  • متوقف کننده های سقوط
  • FALL ARRESTERS
  • کابل Wire rope
  • اتصالات و دیگر ابزارهای صعود و فرود
  • طناب گیر  Rope Grap

نوع فایل: pdf

دانلود فایل

تصفیه فاضلاب های صنعتی جلد 1 و 2

تصفیه فاضلاب های صنعتی جلد 1 و 2

تصفیه فاضلاب های صنعتی جلد 1 و 2

مالفان: دکتر جمالی و ديندارلو

تعداد صفحات: 609

دانلود فایل

سرفصلها جلد 1:

  1. تصفیه فاضلاب های صنایع لبنی
  2. تصفيه فاضلاب صنايع فراوري محصولات غذائي دريايي
  3. تصفيه فاضلاب و صنايع فراوري گوشت
  4. تصفيه فاضلاب صنايع فراوري سيب زميني
  5. تصفيه فاضلاب صنايع نساجي

سرفصلهای جلد 2:

  1. تصفيه فاضلاب صنايع دارويي
  2. تصفيه صنايع توليد نان
  3. تصفيه فاضلاب نوشيدنيهاي غير الكلي
  4. تصفيه پسماندهاي ناشي از پرورش دام و طيور
  5. - تصفيه فاضلاب صنايع كاغذ و چوب
  6. تصفيه فاضلاب صنايع پرداخت فلزات
  7. تصفيه فاضلاب صنايع انفجاري

 

سمینار اموزشی نوبت کاری

سمینار اموزشی نوبت کاری

سمینار اموزشی نوبت کاری

نوع فایل: pdf

حجم: 2.3mb

تعداد صفحات: 63

دانلود فایل

نوبت کاری چرا؟

با وقوع انقلاب صنعتی و پیشرفت علم و تکنولوژي همچنین اختراع منابع روشنایی مصنوعی چهره زندگی انسان دگرگون شد و بتدریج جامعه اي 24 ساعته پدیدار گردید.

 سازمانها بنا به دلایل اقتصادي، تکنولوژیکی و نیازهاي اجتماعی به کار شبانه روزي در 7 روز هفته روي آوردند.
امروزه در کشورهاي توسعه یافته نزدیکبه 25 درصد از نیروي کار را نوبتکاران تشکیل می دهند.

مدیریت ایمنی فرایند و ارزیابی ریسک

مدیریت ایمنی فرایند و ارزیابی ریسک

مدیریت ایمنی فرایند و ارزیابی ریسک

مدرس:علی رضایی

فرمت: pdf

حجم: 4.2 مگابایت

تعداد صفحات: 56

دانلود فایل

نگاهی بر آمار جهانی حوادث شغلی و صنعتی بر مبنای آمار ارایه شده از سوی سازمان جهانی كار BSI ، سالانه 270 میلیون كارگر، دچار جراحت و 160 میلیون كارگر دیگر نیز دچار بیمار یهای ناشی از كار منجر به غیبت شغلی م یگردند و دو میلیون و دویست هزار نفر نیز در سطح جهان در اثر حوادث و بیمار یهای شغلی میمیرند.
مجموعه هزینه برآورد شده ناشی از موارد مذكور حدود 4 درصد از تولید ناخالصدر سطح جهان می باشد.
در ایالات متحده آمریکا و در سال 2000 ، 5200 مورد مرگ ناشی از حوادث كاری رخ داده است، همچنین
بررس یهای آماری این كشور نشان م یدهد، به ازای هر 51 دقیقه یکمرگ ناشی از حادثه و در هر ثانیه یک
جراحت ناتوان كننده رخ میدهد.
در اتحادیه اروپا در حدود 55000 نفر به علت حوادث شغلی در هر سال كشته می شوند، همچنین بروز بیشاز
5/4 میلیون حادثه بطور سالانه باعث غیبت كاركنان با بیشاز سه روز غیبت كاری می شود كه در نتیجه آن
سالانه نزدیکبه 146 میلیون روز كاری از دست میرود.
نرخ مرگ و میر ناشی از حوادث و بیمار یهای ناشی از كار در برخی كشورهای در حال توسعه 4 برابر ایمن ترین كشورهای صنعتی جهان است.
• حوادث فردی یا شغلی ؛
حوادث فردی یا شغلی، حوادث یا رویدادهایی هستند كه افراد در آن دچار سانحه م یشوند و نتایج آن م یتواند منجر به مرگ، از كار افتادگی، نقص عضو، جراحت و آسیب یا دیگر صدمات این چنینی برای انسان گردد. این حوادث غالباً بواسطه خطراتی كه افراد را تهدید میكنند پدید آمده و شکل میگیرند. از جمله این موارد می توان به حوادثی با علل سقوط، سرخوردن، برق گرفتگی، خفگی، سوختگی و... اشاره نمود. بمنظور جلوگیری و پیشگیری از بروز حوادث فردی یا شغلی م یبایست شرایط، فعالی تها، سیستم كاری و ساختار كار را با در نظر گرفتن فاكتورهای انسانی وایمنی فردی پیشبرد.

چرا غبار آرد یک مسئله است؟

چرا غبار آرد یک مسئله است؟

ایمنی و بهداشت در کار با ارد

تهیه و تنظیم: فاطمه حاجی نوروزی

  • تماس با غبار آرد هنگام کار می تواند باعث بیماری آسم شود. 1
  • آرد چیست ؟ 1
  • چرا غبار آرد یک مسئله است ؟ 2
  • اقدامات لازم جهت کاهش تماس با گرد و غبار آرد چیست ؟ 3
  • آدرس برای کسب اطلاعات بیشتر 4
  • گرد و غبار قابل احتراق 5
  • تعریف فنی برای گرد و غبار قابل احتراق چیست؟ 5
  • چه محیط های کاری در معرض خطر انفجار گرد و غبار هستند؟ 6
  • چگونه انفجار ناشی از گرد و غبار قابل احتراق اتفاق می افتد؟ 7
  • سوختن (deflagration) چیست؟ 8
  • انفجار اولیه و ثانویه گرد و غبار چیست؟ 8
  • شرایط مورد نیاز برای انفجار گرد و غبار چیست؟ 9
  • چگونه می توانیم خطر گرد و غبار قابل احتراق را شناسایی کنیم؟ 9
  • فرآیندها 11
  • تحقیق / اطلاعات 11
  • منابع جرقه زنی 11
  • نظافت محیط کار ) keeping house 11 )
  • آموزش 11
  • اقدامات پیشگیرانه چیست؟ 11
  • حذف 11
  • جانشینی/ جایگزین کردن 12
  • کنترل مهندسی 12
  • مدیریت

فرمت: pdf

دانلود فایل

 

27 نکته عملی در مورد ارگونومی وب

27 نکته عملی در مورد ارگونومی وب

  practical tips on web ergonomics

هنگامی که بحث ارگونومی وب مورد بحث است، قابلیت استفاده از وب اغلب ذکر شده است.
 قابلیت استفاده از وب مفهوم تعریف سهولت استفاده از یک رابط برای یک گروه خاص از کاربران در یک زمینه خاص است.

ارزیابی بر مبنای سه جنبه است: efficiency، به معنی امکان دستیابی کاربر به اهداف خود، efficience، که در نظر گرفتن تلاش لازم برای دستیابی به این اهداف و satisfaction است.
توجه داشته باشید که با هم این معیارها تأثیر مهمی روی وفاداری بازدیدکنندگان دارد

نوع فایل: PDF
تعداد صفحات: 4

دانلود فایل

 

سوالات آزمون خود کنترلی و خود اظهاری بهداشت محیط

سوالات آزمون خود کنترلی و خود اظهاری بهداشت محیط

سوالات آزمون خود کنترلی و خود اظهاری بهداشت محیط

نوع فایل: PDF

تعداد صفحات: 22

تعداد سوالات: 120 سوالات چهار گزینه ای + کلید سوالات

دانلود فایل

حجم: 496 kb

سوالات ازمون غير حضوری خدمات بهداشت حرفه ای در صنايع

سوالات ازمون غير حضوری خدمات بهداشت حرفه ای در صنايع

سوالات ازمون غير حضوری خدمات بهداشت حرفه ای در صنايع

تعداد صفحات: 9

تعداد سوالات: 72

حجم: 110 KB

دانلود فایل

راههای ورود مواد شیمیایی به بدن

راههای ورود مواد شیمیایی به بدن

راههای ورود مواد شیمیایی به بدن

تعداداسلاید: 25

فرمت: ppt

حجم: 625kb

دانلود فایل

کنترل عوامل زیان آور محیط کار در مراکز نگهداری گندم

کنترل عوامل زیان آور محیط کار در مراکز نگهداری گندم

نويسنده : مهندس اله يار عرب
خلاصه : 
سلامت نيروي انساني به عنوان اصلي ترين سرمايه براي برنامه ريزي ، رشد و توسعه از اهميت
فوق العاده اي برخوردار است .
در اين مقاله مهم ترين عوامل زيان آور محيط كار در سيلوهاي ذخيره سازي غلات و راههاي كنترل آن مورد توجه قرار گرفته است . اين عوامل زيان آور از قبيل : بيماريهاي ريوي ناشي از استنشاق گرد و غبارهاي گياهي مانند آسم گندم ، عوامل زيان آور شيميايي محيط كار كه عمدتاٌ مربوط به حشره كشها و سموم تدخيني بوده ، عوامل زيان آور بيولوژيك و عوامل زيان آور فيزيكي محيط كار كه مهمترين آن آلودگي صوتي بوده مورد ارزيابي قرار گرفته است . 

دانلود فایل ورد

پیش بینی, شناسایی، ارزشیابی و کنترل سیلیس در محیط کار

پیش بینی, شناسایی، ارزشیابی و کنترل سیلیس در محیط کار

پیش بینی, شناسایی، ارزشیابی و کنترل سیلیس در محیط کار

  • تعيين مواجهه با سيليس 
  • شناسايي عوامل تعيين كنندة مصرف احتمالي سيليس
  • كنترل برچسب فرآورده هاي سيليسي 
  • شناسنامة مواد شيميايي
  • تعيين مقدار سيليس هوابرد
  • نمونه برداري
  • تجزية آزمايشگاهي نمونه
  • مقايسة ميزان مواجهه با آستانة مجاز
  • مثال محاسباتي
  • كنترل و حفاظت در مقابل سيليس
  • حذف سيليس با استفاده از مواد جانشين
  • كنترل مهندسي
  • Improve Work practices
  • استفاده از وسايل حفاظت فردي


نوع فایل: پاورپوینت
تعداد اسلایدها: 82

خطای نمونه برداری و انالیز

خطای نمونه برداری و انالیز

 

انواع خطاها

تعریف: از لحاظ لغوی به معنی سرگردانی است. از لحاظ آماری اختلاف بین مقادیر محاسبه شده، برآورد شده یا اندازه گیری شده با مقادیر واقعی یک کمیت می باشد. انواع خطا در فرآیند نمونه برداری و آنالیز آلاینده های هوا به 2 گروه طبقه بندی می شوند که عبارتنداز:

1- خطای سیستمیک یا معین: اختلاف بین میانگین نتایج تعداد زیادی از سنجشهای انجام شده در شرایط یکسان با مقدار واقعی آن کمیت. این خطا در اثر نقص در روش یا عملکرد برای تعریف (Biass) نامناسب دستگاه یا فرد ایجاد می شود. گاهی اوقات از واژه تورش یا توضیح این نوع خطا استفاده می شود.
2- خطاهای نامعین یا تصادفی: اختلاف بین نتیجه یک سنجش با میانگین نتایج تعداد زیادی از سنجشهای انجام شده در شرایط یکسان. این نوع خطا معمولاً غیر قابل اجتناب است و علت آن نیز محدودیتهای فیزیکی در هر سنجشی می باشد. خطا ممکن است در نمونه برداری، آماده سازی، تجزیه و تعیین مقدار و محاسبات اتفاق افتد.

 نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:28

دانلود فایل

گایدلاین سازمان بهداشت جهانی جهت حفاظت کارکنان از نانوموادهای تولیدشده

گایدلاین سازمان بهداشت جهانی جهت حفاظت کارکنان از نانوموادهای تولیدشده

گایدلاین سازمان بهداشت جهانی جهت حفاظت کارکنان از نانوموادهای تولیدشده

صفحات: 94

دانلود

نوع فایل: pdf

لغات پربسامد آزمون های MHLE

لغات پربسامد آزمون های MHLE

لغات پربسامد آزمون های MHLE

تعداد صفحات: 17

نوع فایل: pdf

دانلود

منبع: کتاب لزگی

حد مجاز مواجهه روزانه صدا در کشورهای مختلف

حد مجاز مواجهه روزانه صدا در کشورهای مختلف

حد مجاز مواجهه روزانه صدا در کشورهای مختلف 

حد مجاز مواجهه روزانه صدا در کشورهای مختلف

چک لیست صدا محیط کار ILO

چک لیست صدا محیط کار ILO

چک لیست صدا محیط کار ILO

نوع فایل: pdf

تعداد صفحات: 1

دانلود

سوالات چک لیست:

  1. Does the factory conform to national regulations on noise?
  2. Are the noisy parts of machines enclosed?
  3. Are machines serviced and maintained regularly?
  4. Is there a policy to replace older, noisy machines with quieter ones?
  5. Are machines correctly mounted to avoid vibration and reduce noise levels?
  6. Has the condition of heavy machinery and other work vehicles been
  7. checked in order to prevent or reduce whole‐body vibration?
  8. Are sound‐absorbing materials used on ceilings, walls and floors?
  9. Are adequate barriers used to prevent noise spreading around the workplace?
  10. Are people working in quieter sections of the factory protected from noise sources?
  11. Are workers in noisy areas rotated so that their noise exposure is reduced in duration?
  12. Are workers provided with the best form of hearing protection?
  13. Are the ear muffs/plugs regularly cleaned, maintained or replaced as necessary?
  14. Have workers been given training in the correct use of ear muffs or ear plugs?

ایمنی کار با اره رو میزی Table saw

ایمنی کار با اره رو میزی Table saw

ایمنی کار با اره رو میزی Table saw

تهیه و تنظیم: مهندس غزاله طهوری

نوع فایل: pdf

تعداد صفحات: 6

اره رو میزی یکی از پرکاربردترین ابزارهای برقی ثابت در تمامی مشاغل کار چوب می باشد کاربرد ایمن نیازمند ان است که با دقت و روش خاصی بکار برده شود تا از حوادث پیشگیری نمود.

دانلود فایل با لینک غیر مستقیم