بهداشت حرفه ای منوجان

بهداشت حرفه ای نودژ

بهداشت حرفه ای منوجان

بهداشت حرفه ای نودژ

خطر بروز اختلالات تنفسی در پی تماس کارگران با مواد خام صنعتی

خطر بروز اختلالات تنفسی در پی تماس کارگران با مواد خام صنعتی


پژوهشگران هشدار دادند:
خطر بروز اختلالات تنفسی در پی تماس کارگران با مواد خام صنعتی

مواجهه شغلی با مواد خام مورد استفاده در تولید سرامیک، احتمالاً به دلیل وجود سیلیس می تواند به شیوع علائم اختلالات تنفسی، تغییرات غیرطبیعی رادیوگرافیک ریه و اختلالات عملکرد آن منجر شود.


به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا علوم پزشکی تهران، هدف از این مطالعه، ارزیابی اثرات مواجهه شغلی با مواد خام مورد استفاده در تولید سرامیک بر سیستم تنفسی کارگران بود که توسط مسعود نقاب، دانشیار گروه بهداشت حرفه یی دانشکده بهداشت و تغذیه و مرکز تحقیقات علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.


در این مطالعه، کارگران در معرض گرد و غبار یک واحد تولید سرامیک و شاغلان فاقد مواجهه که از نظر متغیرهای اجتماعی و اقتصادی و دموگرافیک شرایط یکسانی داشتند مورد مصاحبه قرار گرفتند و برای آنان فرم پرسشنامه استاندارد تنفسی تکمیل شد و از آنان رادیوگرافی و تست عملکرد ریه به عمل آمد. علاوه بر آن، تراکم گرد و غبار، ترکیب شیمیایی و مقدار سیلیس آن نیز اندازه گیری شد.


یافته ها نشان‌دهنده این بود که غلظت گرد و غبار که حاوی 69 درصد سیلیس بود از حد مجاز بالاتر است.


علائمی نظیر سرفه منظم، خس خس سینه، دفع خلط و بلغم و کوتاه شدن تنفس در گروه مواجهه یافته شیوع بیشتری داشت. کلیشه های رادیوگرافی افراد مواجهه شیوع برخی علائم و اختلالات را نشان داد. برخی پارامترهای علمکرد ریه نیز در این گروه به شکل معنی داری کاهش یافته بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد