بهداشت حرفه ای منوجان

بهداشت حرفه ای نودژ

بهداشت حرفه ای منوجان

بهداشت حرفه ای نودژ

استرس شغلی

استرس شغلی

استرس شغلی

معرفی:

استرس شغلی افزایش نگرانی عمومی و رسانه ای را به وجود آورده است.اگر چه آمار دقیق شیوع سترس  وجود ندارد.این موضوع به وسیله تعدادی  از بررسی ها اشاره بر این دارد که استرس شغلی به عنوان عامل بزرگی درفقدان همه بیماری ها در مکان کار تٲیید شده است.داوری های قانونی اخیرا"خسارات بزرگی در وضعیت گزارش استرس مقرر کرده است.

استرس چیست؟

استرس عکس العمل مردم در برابر افزایش تقاضاهای مفرط و فشار است.در مکان کار استرس زمانی ایجاد میشود که مردم سعی می کنند از عهده وظایف٬ جوابگویی ها یا د یگر انواع فشار مربوط به شغلشان بر آیند.اما در حال حاضر تشخیص مشکل٬ بسیار سخت و نگران کننده است .چرخ های پیچیده استرس د پردازش بدن تغییرات فیزیولوژیکی وموٴثر در مسیر افکار ,احساس و رفتار مردم ایجاد می کنند.

تغییرات فیزیولوژ یکی:

افزایش ضربان قلب

افزایش میزان عرق بدن

خشک شدن دهان

سردرد, حالت گیجی و اختلال در بینایی

پایین آمدن مقاومت بدن در برابر عفونت

درد در ناحیه ی گردن و شانه

ایجاد جوش های پوستی

تغییرات رفتاری:

نوشیدن الکل زیاد

سیگار کشیدن زیاد

کم خوابی

کم شدن تحرک

مردم استرس را از راه های مختلف و درجا ت متفاوت تحمل می کنند.این موضوع بستگی به این که اشخاص چه طوراز عهده استرس بر آیند یا فکر این که از عهده استرس برمی آیند ووسعت حما یتی که به آنها توانایی می دهد٬  دارد. پاسخ های استرسی خود شان بیماری محسوب نمی شوند٬ این اثرات اغلب کوتاه مد ت هستند و آسیب های دراز مدت ایجاد نمی کنند.به هر حا ل هر جایی فشا رهای محیط کار شدید می شود,یا برای مدتی تحمل می شود,یا از گنجا یش برعهده آمدن استرس شخص فراتر می رود,واقعا"منجر به بیماری های جسمی و روحی می شود.

در جایی که چنین خطری وجود داشته باشد ٬باعث ایجاد نگرانی قانون سلامتی و ایمنی می شود.

عوامل ا فزایش دهنده استرس:

مدیریت همگانی و فر هنگ سازماندهی

فقدان اهداف و ارزش های صریح شرکت

ارتباط ضعیف

فقدان مشورت با کارگران

گرفتاری در طول تغییر سازماندهی

نقش سازماندهی

فقدان حمایت مدیریت و توسعه نقش های سازماندهی شده  به طور واضح برای کارگران

ناسازگاری با اهداف و اولویت ها

توسعه شغلی

جوابگویی به مردم در مورد حرفه ی آنها با تردید و خشم

رکود شغلی

وضعیت ضعیف

حکم ساخت و کنترل

تزلزل شغلی یا فراوانی اندک مشارکت در حکم ساخت

فقدان کنترل همه کارها

ارتباط کاری

مشارکت اندک در کار اجتماعی یا گوشه گیری فیزیکی

ارتباط ضعیف با ما فوق

نا سازگاری شغلی

قلدری کردن ٬خشونت ٬آزار و اذ یت نژادی

موضوع خانه وکار

کشمکش نیاز های خانه و کار

سطوح پایین حمایت در خانه

طراحی شغل

تردید زیاد در کار

فاقد تنوع یا کوتاه بودن دوره ها ی کاری

کارهای بی هد ف و قطعه قطعه شده

استفاده ی کم از مهارت

فشاروسرعت کاری

در معرض ثابت  با گروه ارباب رجوع و مشتر ی

بار اضافی یا بار کم کار

برنامه ی زمانی کاری

سطوح بالای سرعت و فشار زمان کاری

نوبت کاری

برنامه ی زمانی سخت با گنجا یش بالا

ساعات کاری غیر قا بل پیش بینی

ساعات کاری غیر اجتماعی

جایگاه قانونی:

کنترل استرس در محیط کار قانون خاص ندارد٬ اما به هر حا ل کارفرمایان را یک وظیفه ی کلی زیر نظر مصوبه ی 1974 قانون ایمنی و سلامتی متقاعد کرده است وتا کنون عمل معقولانه ای برای اینکه محیط کار آنها ایمن وسالم باشد٬بوده است.همچنین زیر نظر مدیریت  ایمنی سلامتی کار فرمایان  متعهد به تشخیص وسعت و ماهیت خطرات سلامتی در محیط کار و اندازه گیری کنترل خطرات استرس هستند.

راه های دفع استرس در محیط کا ر:

مدیریت خوب شامل احترام و طرز بر خورد با مردم

متقاعد ساختن به طور مناسب در مورد آشکار شدن و فهمیدن رفتار استرس

متقاعد ساختن مشاغل شامل توانایی انجام٬ جور بودن شغل با شخص در انجام آن

سازگاری ٬نگرانی واضح ودلواپسی متداول مدیریت

فراهم نمودن کمک٬ حمایت و آموزش

آگاهی دادن در مورد سطوح استرس

اداره کردن دوره های تغییر یافته به منظور کاهش تردید

مواردزیر نیز به کاهش استرس کمک میکنند:

مدیریت کلی و فرهنگ سازی

واضح بودن افکار شرکت

ارتباط خوب

از بین بردن گرفتاری مردم به خصوص در طول تغییر سازماندهی

حمایت خوب مدیریت و آموزش مناسب و پیشرفت اعضا

مشارکت و طراحی

فرصتی برای اعضا به منظور شرکت در نظرات به خصوص در طراحی و سازماندهی شغل خود

نقش کارگران درسازماندهی

واضح ساختن تعریف اهداف و مسئو ل پیوند دادن اهداف سازماندهی

حمایت کارگران با سطوح بالای مسئولیت برای آسا یش و تندرستی مردم

طراحی شغل

ضمانت و طراحی وظایف به طور عالی

فراوانی تنوع و اجتناب از دوره های کاری کوتاه مدت

استفاده شایسته از مهارت ها

آموزش مناسب با اندزه ای پایدار با عموم یا گروه های ارباب رجوع

کنترل شایسته ی خطرات

بار کاری

اهداف دوره ای و معقو لانه

برنامه زمانی کاری

قابل انعطاف بودن برنامه های زما نی کاری

طراحی و موافقت ساعات کاری

ارتباط کاری

آموزش مهارت های شخصی

سیستم های موثر برای از بین بردن تضادهای شخصی  ٬ قلدری کردن٬ آزار و ا ذ یت نژادی یا جنسی شامل موافقت روند شکا یت ورسیدگی شایسته از شکایا ت

 

 

 

شیوه های دفع استرس در محیط کار



 


دانشمندان از این واقعیت که بسیاری از حملات قلبی در افرادی اتفاق می افتد که فاقد هرگونه عامل مستعدکننده مانند فشار خون بالا، مصرف سیگار و کلسترول بالا هستند، مدت ها است سردرگم اند.

 

آنها از خود می پرسند چه چیز موجب این حمله قلبی شده است؟ پس از مطالعات و بررسی های متعدد بر روی الگوهای رفتاری خاص، جواب خود را در استرس یافتند؛ پاسخ روحی، هیجانی و رفتاری بدن به تغییرات فیزیکی و نیازهای فیزیولوژیک بدن که امروز به عنوان یکی از عوامل خطرزای بیماری های قلبی به شمار می رود.

 

در این میان، استرس های کاری بیش از همه دردسرساز است. کارکردن در محیطی مملو از سرعت، مجادله، ناامنی و تغییر با خود شرایطی را به همراه می آورد که فکر کنیم هیچ گاه به پیشرفت و موفقیتی که انتظارش را می کشیم، نخواهیم رسید.

 

تمامی این افکار در مدت نه چندان طولانی باعث تند شدن ضربان قلب و افزایش فشار خون شده و در نهایت به آشفتگی جریان خون و افزایش فشار وارد بر دیواره شریان ها منجر می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد، بیش از ۴۰ درصد از سکته های قلبی در افرادی اتفاق می افتد که در محیط های اجتماعی پر از استرس کار می کنند.

 

فشار کاری، کمبود وقت و انرژی، عدم داشتن زمان کافی برای به پایان رساندن پروژه ها، کمبود حقوق و مزایا و عدم امکان بیان نارضایتی های شغلی همگی از مواردی است که باعث بروز استرس در محیط کاری می شود.

 

از آنجا که موارد فوق همیشگی بوده و هیچ گاه از محیط های کاری جدا نیستند، بهتر است به جای ایجاد شرایط تنش زا، اداره و محل کار را برای خودمان به محیطی شاد، دلپذیر و حتی سرگرم کننده تبدیل کنیم.


ابتدا از خودتان شروع کنید. دلایلی را که باعث بروز استرس در محیط شغلی تان می شود فهرست کرده و در دفتری یادداشت نمایید.

 

موانع دردسرساز کوچک را با اندیشه و تفکر مثبت و خلاق از سر راهتان بردارید و از کنار بقیه با احتیاط بگذرید. نظم در کارها را فراموش نکنید. شلوغ و درهم برهم بودن میز حتی باعث ایجاد استرس می شود. قبل از اینکه به سراغ پرونده های نیمه کاره بروید میزتان را تمیز و مرتب کنید. اولویت بندی کنید و کارها را به ترتیب اهمیتشان انجام دهید و برای کارهایتان برنامه ریزی کنید.

 

اگر از عهده انجام مسئولیتی برنمی آیید بهتر است صادقانه به رئیس تان بگویید تا بعد پشیمان نشوید. قانون های کاری را بشناسید و حتی به همکارانتان نیز آموزش دهید. مدتی را هم به استراحت مشغول شوید.

 

وقت ناهار از شرکت خارج شوید و در هوای آزاد قدم بزنید. لازم نیست یک کیلومتر پیاده روی کنید. همین چند قدم کافی است تا نفس عمیق بکشید و یک نوشیدنی بخورید و با انرژی مضاعف به کارتان برگردید. در همه حال مثبت بیندیشید و هدف از کار کردن را برای خود بازگو کنید.

 

به این فکر کنید که با استفاده از درآمد حاصله خواهید توانست نیاز های خود و خانواده تان را برطرف کنید و همسر و فرزندتان را خوشحال سازید. به کار به عنوان پلی برای رسیدن به آرزوها و خواسته هایتان نگاه کنید و از آن لذت ببرید.

 

فراموش نکنید که بیزاری از کار یگانه عاملی است که باعث استرس و خستگی می شود و از فعالیت انسان می کاهد. ورزش را حذف نکنید حتی در شرایط سخت. حتی یک فعالیت ساده مثل پیاده روی با ترشح هورمون آندروفین و آندروژن در مغز خواهد توانست در شما سرخوشی و نشاط ایجاد کند و از خطر بروز بیماری های قلبی، اسکلتی و ماهیچه ای برهاند.

 

دست از انزوا بردارید. با همکارانتان به باشگاه ورزشی بروید و یا در فعالیت های فرهنگی _ هنری شرکت کنید. دوستان و خانواده تان را از یاد نبرید چراکه با حضور مثبت خود می توانند کمبود های روحی شما را جبران کنند.

 

در نهایت اگر باز هم نتوانستید از شر استرس خلاص شوید به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید که به خوبی می توانند مشکلات روحی- روانی شما را برطرف نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد